LEGEA NR. 544 DIN 12
OCTOMBRIE 2001
PRIVIND LIBERUL ACCES
LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC
Art. 1. - Accesul liber si
neîngradit al persoanei la orice informatii de interes public,
definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre
principiile fundamentale ale relatiilor dintre persoane si
autoritatile publice, în conformitate cu Constitutia României si cu
documentele internationale ratificate de Parlamentul României.
Art. 2. - În sensul prezentei
legi:
a) prin autoritate sau institutie publica se întelege orice
autoritate sau institutie publica, precum si orice regie autonoma
care utilizeaza resurse financiare publice si care îsi desfasoara
activitatea pe teritoriul României, potrivit Constitutiei;
b) prin informatie de interes public se întelege orice informatie
care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei
autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul
ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei;
c) prin informatie cu privire la datele personale se întelege orice
informatie privind o persoana fizica identificata sau
identificabila.
Art. 3. - Asigurarea de catre autoritatile si institutiile publice a
accesului la informatiile de interes public se face din oficiu sau
la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relatii publice
sau al persoanei desemnate în acest scop.
Art. 4. - (1) Pentru asigurarea accesului oricarei persoane la
informatiile de interes public autoritatile si institutiile publice
au obligatia de a organiza compartimente specializate de informare
si relatii publice sau de a desemna persoane cu atributii în acest
domeniu.
Art. 5. - (1) Fiecare autoritate sau institutie publica are
obligatia sa comunice din oficiu urmatoarele informatii de interes
public:
a) actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea
autoritatii sau institutiei publice;
b) structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul
de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei
publice;
c) numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a
institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea
informatiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei publice,
respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de
e-mail si adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul si bilantul contabil;
f) programele si strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse si/sau
gestionate, potrivit legii;
i) modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a
institutiei publice în situatia în care persoana se considera
vatamata în privinta dreptului de acces la informatiile de interes
public solicitate.
(4) Accesul la informatiile prevazute la alin. (1) se realizeaza
prin:
a) afisare la sediul autoritatii sau al institutiei publice ori prin
publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de
informare în masa, în publicatii proprii, precum si în pagina de
Internet proprie;
b) consultarea lor la sediul autoritatii sau al institutiei publice,
în spatii special destinate acestui scop.
Art. 6. - (1) Orice persoana
are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si
institutiile publice, în conditiile prezentei legi, informatiile de
interes public.
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure
persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public
solicitate în scris sau verbal.
(3) Solicitarea în scris a informatiilor de interes public cuprinde
urmatoarele elemente:
a) autoritatea sau institutia publica la care se adreseaza cererea;
b) informatia solicitata, astfel încât sa permita autoritatii sau
institutiei publice identificarea informatiei de interes public;
c) numele, prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa
la care se solicita primirea raspunsului.
Art. 7. - (1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa
raspunda în scris la solicitarea informatiilor de interes public în
termen de 10 zile sau, dupa caz, în cel mult 30 de zile de la
înregistrarea solicitarii, în functie de dificultatea,
complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta
solicitarii. În cazul în care durata necesara pentru identificarea
si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va
fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu conditia
înstiintarii acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10
zile.
(2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se
comunica în termen de 5 zile de la primirea petitiilor.
(3) Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot
realiza, daca sunt întrunite conditiile tehnice necesare, si în
format electronic.
Art. 8. - (1) Pentru
informatiile solicitate verbal functionarii din cadrul
compartimentelor de informare si relatii publice au obligatia sa
precizeze conditiile si formele în care are loc accesul la
informatiile de interes public si pot furniza pe loc informatiile
solicitate.
2) În cazul în care informatiile solicitate nu sunt disponibile pe
loc, persoana este îndrumata sa solicite în scris informatia de
interes public, urmând ca cererea sa îi fie rezolvata în termenele
prevazute la art. 7.
(3) Informatiile de interes public solicitate verbal se comunica în
cadrul unui program minim stabilit de conducerea autoritatii sau
institutiei publice, care va fi afisat la sediul acesteia si care se
va desfasura în mod obligatoriu în timpul functionarii institutiei,
incluzând si o zi pe saptamâna, dupa programul de functionare.
(5) Informatiile de interes public solicitate verbal de catre
mijloacele de informare în masa vor fi comunicate, de regula,
imediat sau în cel mult 24 de ore.
Art. 9. - (1) În cazul în care solicitarea de informatii implica
realizarea de copii de pe documentele detinute de autoritatea sau
institutia publica, costul serviciilor de copiere este suportat de
solicitant, în conditiile legii.
Art. 12. - (1) Se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor,
prevazut la art. 1, urmatoarele informatii:
a) informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si
ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor
clasificate, potrivit legii;
b) informatiile privind deliberarile autoritatilor, precum si cele
care privesc interesele economice si politice ale României, daca fac
parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit legii;
c) informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca
publicitatea acestora aduce atingere principiului concurentei
loiale, potrivit legii;
d) informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informatiile privind procedura în timpul anchetei penale sau
disciplinare, daca se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie
surse confidentiale ori se pun în pericol viata, integritatea
corporala, sanatatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în
curs de desfasurare;
f) informatiile privind procedurile judiciare, daca publicitatea
acestora aduce atingere asigurarii unui proces echitabil ori
interesului legitim al oricareia dintre partile implicate în proces;
g) informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile de protectie
a tinerilor.
(2) Raspunderea pentru aplicarea masurilor de protejare a
informatiilor apartinând categoriilor prevazute la alin. (1) revine
persoanelor si autoritatilor publice care detin astfel de
informatii, precum si institutiilor publice abilitate prin lege sa
asigure securitatea informatiilor
Art. 21. - (1) Refuzul
explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori
institutii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi
constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui
vinovat.
(2) Împotriva refuzului prevazut la alin. (1) se poate depune
reclamatie la conducatorul autoritatii sau al institutiei publice
respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta de
catre persoana lezata.
(3) Daca dupa cercetarea administrativa reclamatia se dovedeste
întemeiata, raspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15
zile de la depunerea reclamatiei si va contine atât informatiile de
interes public solicitate initial, cât si mentionarea sanctiunilor
disciplinare luate împotriva celui vinovat.
Art. 22. - (1) În cazul în care o persoana se considera vatamata în
drepturile sale, prevazute în prezenta lege, aceasta poate face
plângere la sectia de contencios administrativ a tribunalului în a
carei raza teritoriala domiciliaza sau în a carei raza teritoriala
se afla sediul autoritatii ori al institutiei publice.
Plângerea se face în termen de
30 de zile de la data expirarii termenului prevazut la art. 7.
(2) Instanta poate obliga autoritatea sau institutia publica sa
furnizeze informatiile de interes public solicitate si sa plateasca
daune morale si/sau patrimoniale.
(3) Hotarârea tribunalului este supusa recursului.
(4) Decizia Curtii de apel este definitiva si irevocabila.
(5) Atât plângerea, cât si apelul se judeca în instanta în procedura
de urgenta si sunt scutite de taxa de timbru. |